Begynnertips for Facebook for bedrifter

netspire-facebook-bedriftsprofil.png
Publisert på
  • Del:

Sett opp en facebookside til din bedrift

På tide å komme i gang med Facebook for bedrift? I denne
artikkelen går vi gjennom det mest grunnleggende du må kunne
for å sette opp en bedriftsside på facebook. Å sette opp en
facebookside er gratis. Ønsker du hjelp av profesjonelle kan vi
bistå med å sette opp en facebookside som gir bedriften et
profesjonelt helhetsinntrykk.

De aller fleste selskaper kan benytte Facebook til markedsføring –
uavhengig av bransje. Facebook har omtrent 2,45 milliarder
brukere, og gjør det dermed til et av de mest brukte sosiale
mediene i verden.





1. Opprett en Facebook side

Hvis du ikke har en allerede - opprett en side på facebook.
Det kan du gjøre ved å følge denne linken: Opprett en
Facebookside.
Velg hva slags type side som opprettes. Det er viktig å
velge den kategorien som passer best for formålet med
Facebooksiden, ettersom dette øker sannsynligheten for at
brukere finner din profil.

Bildet viser de to sidekategoriene man kan velge for Facebooksider

Når du har valgt sidetype, skal navn og kategori velges.
Velger du riktig kategori vil du få tilgang til flere felt som
er passende for din virksomhet.



2. Legg til profilbilde 



Profilbildet er bildet som vil vises når man kommenterer på innlegg.
Bildene man velger vil være det viktigste visuelle uttrykket på
Facebooksiden din. For bedrifter og organisasjoner er det vanlig å bruk
logo som profilbilde. De som ikke kjenner til bedriften din fra før, vil begynne
å assosiere logoen med din bedrift.

Profilbildet bør være 180×180 piksler. Du kan laste opp større bilder, men
pass på at bildet er kvadratisk slik at beskjæringen blir rett.

3. Last opp forsidebilde


Forsidebildet er bildet som er i toppen av bedriftsiden.
Denne plassen kan brukes til mye. Plassen kan brukes til å gi nyttig i
nformasjon, eller til å fremme et tilbud eller en kampanje.
Fremsidebildet kan skiftes ut etter behov.

Forsidebildet bør være 820 x 312 piksler, og vises som 640 x 360 piksler på mobil.
Pass med andre ord på at det viktigste budskapet er i midten av bildet, og test at det ser bra ut fra mobil.



4. Sideadministratorer


Når du har opprettet en Faccebookside bør du vurdere om det er flere som
skal administrere siden. Dersom det er ønskelig å gi flere tilgang, kan du gjøre det via
innstillinger sideroller.



Når du gir en ny bruker en siderolle kan du velge å gjøre vedkommende
til administrator, redaktør, moderator, annonsør eller analytiker:

  • Administrator: Full tilgang. Redigere side, administrere sideroller,
    sende meldinger, poste innlegg som siden, opprette annonser og se innsikt.

  • Innholdsskaper: Redigere side, sende meldinger og poste innlegg
    som siden, opprette annonser, se innsikt.

  • Moderator: Svare på og slette kommentarer på siden, sende meldinger
    som siden, opprette annonser, se innsikt.

  • Annonsør: Lage annonser, se innsikt.

  • Analytiker: Se innsikt.

Fordel folk i samsvar med oppgaver og ansvar de har. 

5. Lansering av Facebookside

Før du lanserer Facebooksiden, bør du sørge for at den har litt innhold,
og oppdatert bedriftsinformasjon. Uten innhold på siden, har du
ingenting å tilby potensielle følgere, eller eksisterende kunder.

Når du har publisert innhold kan du begynne å spre ordet om at
du har en ny Facebookside.

 

Trenger du hjelp til å komme i gang? Ta gjerne kontakt,
så hjelper vi dere i gang med en facebookprofil som gir
et profesjonelt inntrykk av bedriften din.