Hopp til hovedinnhold

Begynnertips for Facebook for bedrifter

Publisert
En mobil ligger på et bord og har åpnet Facebook appen. Det ligger bokstaver ved siden av mobilen hvor det står skrevet Social Media (sosiale medier på norsk).

Sett opp en Facebookside til din bedrift


På tide å komme i gang med Facebook for bedrift? I denne artikkelen går vi gjennom det mest grunnleggende du må kunne for å sette opp en bedriftsside på facebook. Å sette opp en facebookside er gratis. Ønsker du hjelp av profesjonelle kan vi bistå med å sette opp en facebookside som gir bedriften et profesjonelt helhetsinntrykk.

De aller fleste selskaper kan benytte Facebook til markedsføring –uavhengig av bransje. Facebook har omtrent 2,45 milliarder brukere, og gjør det dermed til et av de mest brukte sosiale mediene i verden.



1. Opprett en Facebook side


Hvis du ikke har en allerede - opprett en Facebook-side

Velg hva slags type side som opprettes. Det er viktig å velge den kategorien som passer best for formålet med Facebooksiden, ettersom dette øker sannsynligheten for at brukere finner din profil.



Når du har valgt sidetype, skal navn og kategori velges. Velger du riktig kategori vil du få tilgang til flere felt som er passende for din virksomhet.




2. Legg til profilbilde




Profilbildet er bildet som vil vises når man kommenterer på innlegg. Bildene man velger vil være det viktigste visuelle uttrykket på Facebooksiden din. For bedrifter og organisasjoner er det vanlig å bruk logo som profilbilde. De som ikke kjenner til bedriften din fra før, vil begynne å assosiere logoen med din bedrift.

Profilbildet bør være 180×180 piksler. Du kan laste opp større bilder, men pass på at bildet er kvadratisk slik at beskjæringen blir rett.


3. Last opp forsidebilde


Forsidebildet er bildet som er i toppen av bedriftsiden. Denne plassen kan brukes til mye. Plassen kan brukes til å gi nyttig informasjon, eller til å fremme et tilbud eller en kampanje. Forsidebildet kan skiftes ut etter behov.

Forsidebildet bør være 820 x 312 piksler, og vises som 640 x 360 piksler på mobil. Pass med andre ord på at det viktigste budskapet er i midten av bildet, og test at det ser bra ut fra mobil.

OBS! Størrelsesforholdene til både forsidebilde og profilbilder kan endres over tid, så gjerne dobbeltsjekk Facebook sitt hjelpesenter under tema Profilbildet og forsidebildet ditt, slik at du bruker korrekte mål.




4. Sideadministratorer


Når du har opprettet en Faccebookside bør du vurdere om det er flere som skal administrere siden. Dersom det er ønskelig å gi flere tilgang, kan du gjøre det via innstillinger sideroller.





Når du gir en ny bruker en siderolle kan du velge å gjøre vedkommende til administrator, redaktør, moderator, annonsør eller analytiker:

  • Administrator: Full tilgang. Redigere side, administrere sideroller, sende meldinger, poste innlegg som siden, opprette annonser og se innsikt.

  • Innholdsskaper: Redigere side, sende meldinger og poste innlegg som siden, opprette annonser, se innsikt.

  • Moderator: Svare på og slette kommentarer på siden, sende meldinger som siden, opprette annonser, se innsikt.

  • Annonsør: Lage annonser, se innsikt.

  • Analytiker: Se innsikt.


Fordel folk i samsvar med oppgaver og ansvar de har. 



5. Lansering av Facebookside


Før du lanserer Facebooksiden, bør du sørge for at den har litt innhold, og oppdatert bedriftsinformasjon. Uten innhold på siden, har du ingenting å tilby potensielle følgere, eller eksisterende kunder. Når du har publisert innhold kan du begynne å spre ordet om at du har en ny Facebookside.

Trenger du hjelp til å komme i gang med Facebookprofil?

Ta gjerne kontakt, så hjelper vi dere i gang med en facebookprofil som gir et profesjonelt inntrykk av bedriften din.
To ansatte står foran to PC-skjermer og diskuterer.