Hopp til hovedinnhold

Søkemotoroptimalisering (SEO) i praksis

Publisert
Bokstavene S, E og O står på en bordplate.
Søkemotoroptimalisering er en form for markedsføring på nettet, eller nærmere bestemt i søkemotoren. Hovedprinsippet er at man lager innhold på nettsiden som gjør at nettsiden blir mer synlig i søkemotoren. Dersom man lager tekster og innhold til nettsiden, og ønsker at dette innholdet skal bidra til at flere kunder besøker nettsiden kan det være lurt å søkemotoroptimalisere innholdet. Da «hjelper» du søkemotoren til å prioritere nettopp din side når kunden søker noe. 

I denne artikkelen fokuserer vi på SEO gjennom bilder og tekst. 



Innhold på nettsiden


Essensen av søkemotoroptimalisering er innhold. Hva slags type innhold du bør ha avhenger av hvilken bransje du driver innenfor. Hvis man jobber i små eller mellomstore bedrifter – og man har knapt med ressurser til å lage innhold bør man først fokusere på grunnleggende innhold. Det er faktisk de enkle artiklene som har størst innflytelse på søkeresultater. De blir raskest indeksert, og de får gode resultater ved søk. Videre i denne artikkelen skal vi fokusere på seo på innhold gjennom bilder og tekst - fordi det er enklest og viktigst for å få gode resultater i søkemotoren.


Grunnleggende innhold: 



  • Produkt/tjenesteinformasjon
  • Om bedriften
  • Nyheter
  • Bilder
  • Artikler



Men også mer krevende innhold, som:



  • Videoer
  • Infografikk
  • E-bok
  • Podcast
  • Webminarer
  • Bloggartikler
  • Sakkyndige artikler
Ikke alle typer innhold har samme innvirkning på søkeresultater, men de fleste av dem blir indeksert av google sin søkemotor-robot. Vi starter med den mest effektfulle formen for innholdsmarkedsføring, nemlig artikler.  

Artikler er ofte det beste for organisk søk


Når man tar hensyn til seo har artikler mye å si for synlighet i google. Og for at de skal rangere bra må de må gi personen som leser en verdi. Med andre ord – du må gjøre artikkelen verdt å lese. Den må løse et problem for kunden. Det betyr:


1. Sett deg inn i kundens problem. 


Hva lurer han eller hun på? Hva er verdi for kunden?

For å finne ut hvilken informasjon som er nyttig for nettopp din kunde kan du spørre deg selv: Hva lurer kundene på når de ringer oss? Hvilke spørsmål får vi ofte?

2. Svar på kundens problem


Det er ikke mer som skal til – og du er i gang! Det er en viktig regel – artiklene må være skrever for mennesker, ikke for søkemotorer.




Hvordan skrive en artikkel med fokus på søkemotoroptimalisering


 
1. Tittel – maks 70 tegn!


Artikkelens tittel bør ha maksimum 70 tegn. Det viktigste er at tittelen skal inneholde viktige nøkkelord.



2. Kort beskrivelse: husk meta descrpition



En meta description eller en metatekst er den korte teksten du finner i søkeresultatet under tittel og url-adresse. Det fungerer som et kort utdrag siden det lenkes til. Meta description bør være en kort og konkret beskrivelse av hva man kan forvente å finne på den aktuelle siden, så en en meta description kan hjelpe oss å oppmuntre brukeren til å komme inn på nettsiden vår.


Den optimale lengden på beskrivelsen er mellom 100 og 160 tegn, inkludert mellomrom.


3. Intensitet og utmerking av viktige nøkkelord


Det finnes ikke et riktig eller galt svar på hvor ofte nøkkelordene bør være i artikkelen – men vær bevisst når du bruker de. Det kan blir for mye av det gode (husk at det er mennesker som skal lese teksten, ikke søkemotorene!) Man bør også bruke bøying og synonymer av nøkkelordene.




4. Utgående linker


Utgående linker, det vil si linker til andre nettsider, er også viktig for seo. Det er viktig at dette er gode sider du linker til, slik at det ikke blir oppfattet som spamming.

  • Firmaets navn
  • Firmaetsnavn.no


Det er viktig å ha måtehold - ikke lag mer enn 2-3 utgående linker.




Hvordan søkemotoroptimalisere bilder i nettsiden:


Ved siden av artikler er det viktig med bilder for bli mer synlig i søkemotoren. Bilder gjør også innholdet mer spennende. I tillegg har google en egen søkemotor for bilder som du kan dukke opp i hvis du bare lager navn på bildet ditt.


All grafikk og alle bilder som er i nettsiden bør derfor optimaliseres på en riktig måte. Så, legger du inn bilder, sørg for å ha et riktig navn på dem. Det er veldig enkelt og lite tidkrevende måte å søkemotor optimalisere på.



1. Navn på bilder og grafiske filer


Navnet bør reflektere det som er vist i bildet. Bruk bare nøkkelord og unngå unødvendige tall eller uønskede tegn. Del ordene med ”-”.

  • Godt navn: content-marketing.jpg
  • Dårlig navn: images34$!.jpg



2. Beskriv bildene og grafikken


For bedre rangeringer er det viktig at bilder også har en lenger beskrivelse enn bare bildetittel. Hva skjer i bildet? Kan man si noe mer om det? Så - lag en kort beskrivelse av hva bildet inneholder. I tillegg – for at nettsiden skal kunne brukes av svaksynte anbefaler vi å lege til denne teksten, da google har et verktøy som leser opp innholdet i bildeteksten.