Hopp til hovedinnhold

10 tips til en god powerpoint presentasjon

Publisert
Ansatt gjennomgår en presentasjon for deltakere i et møterom.

1. Få inn alt innhold som skal med


Vær klar på hva du skal formidle når du starter med presentasjonen- og start med å lage en disposisjon. Bygg opp presentasjonen din med en introduksjon, en hoveddel og en oppsummering. Tegn og skriv ned ideer på et ark, eller fyll inn slides med det du skal presentere. Ikke fokuser på utseendet, men «tøm» hodet for tanker – nå skal alt ned på papiret – så ikke stopp opp for å pynte på slidene på dette tidspunktet.



2. Se om du finner en template/mal du liker


Etter at du har lagt inn tekst er det tid for utseende. I Powerpoint finner man mange maler man kan bruke. Disse kan være litt vanskelig å gjøre personlige, så prøv om du kan endre fargene på den slik at den passer til det du skal presentere. Det finnes også mange som lager slike templates og legger de ut gratis nettet.

Tips! På Slides Carnival kan du laste ned gratis Powerpoint maler.

3. Mer bilder og mindre tekst


Folk husker bilder mye bedre enn tekst. Har du tekst på lerretet vil folk lese teksten i stedet for å høre på deg – og de plir uoppmerksomme. De beste foredragene jeg vært på er de som bruker mye bilder.

4. Bruk notatfeltet til stikkord


Skriv ned hva du vil si i stikkordform i notatfeltet i PowerPoint (feltet som ligger under selve arket). Denne er fin å bruke når du skal øve på presentasjonen din. Dette vil også være til nytte under presentasjonen (hvis du har glemt hva du skal si..).




5. Ha få, tydelige budskap


Enten presentasjonen din skal vare i 5 minutter eller 2 timer minutter, så er det utrolig viktig at du har klart for det hva det viktigste med presentasjonen er. Still deg spørsmålet: «Hva er det viktigste jeg vil formidle til lytterne» eller «Hvis de skal huske 3 ting når jeg er ferdig, hva er det?» Husk at folk ikke klarer å huske alt – og da er det viktig at de husker det viktigste.


6. Fortell historier


Knytt budskapene dine opp mot historier fra virkeligheten – gjerne dine egne historier. Alle historiene trenger ikke være dine egne, det beste er en miks av case fra bransjen du opererer i og egne erfaringer. Skal du presentere et produkt kan det være fint å dele av egne erfaringer.


7. Tenk på målgruppen: hva ønsker de å høre eller lære?


Tilpass presentasjonen til de som skal høre på deg – dette er viktig! Prøv å sette deg inn i hodet til tilhørerne og tenk hva de vil ha mest nytte av å høre fra deg. Gi eksempler som tilhørerne kan knytte opp mot sin hverdag og sine utfordringer.


8. Humor!


Hvis situasjonen tilsier at det er passende - få med litt humor i presentasjonen. Memes som man kan kjenne seg igjen i kan være midt i blinken.  Knytt det morsomme opp mot de viktigste budskapet (ref punkt 5).

Tips! Spar på morsomme klipp og bilder etter hvert som du kommer over dem, bruk Pinterest eller lagre det et annet sted.

9. Øv, øv og øv!


Vi er ulike når det kommer til hvor mye vi må øve før vi holder en presentasjon. Er du sånn som meg må du øve mye. Og jo mindre tekst du har på slidene, jo viktigere er det at du har øvd godt på det du skal si. I tillegg er det viktig å holde tiden – og da er det nyttig å ha øvd!


10. Oppsummer de viktigste budskapene


Mot slutten av presentasjonen kan det være lurt å oppsummere – slik at du vet at alle har fått med seg dine vikigste budskap. En enkel måte å oppsummere er å liste opp de 3 viktigste take-awayene fra presentasjonen. «Dersom det er 3 ting dere går hjem med etter denne presentasjonen så er det følgende: punkt 1,  punkt 2, punkt 3.


NB: Husk å oppsummere! Bruk noe visuelt  som du snakker rundt, og bare bruk noen få nøkkelord. 
 
Lykke til med presentasjonen!