Hopp til hovedinnhold

Facebook har endret utseende - hva betyr dette for din bedrift?

Publisert
En mobil blir holdt opp og viser Facebook logg inn side.

Har du tenkt over at Facebook har endret utseendet på skrivebordsversjonen sin? Ofte syns man jo det er greit å holde seg til det man er kjent med, og endringer kan i noen tilfeller gjøre ting mer komplisert. I Facebooks tilfelle er i det minste utseendet forenklet, og kanskje er også endringen til det bedre?


Så, hva er egentlig nytt?

I denne artikkelen gir vi deg en kort gjennomgang av hva som er nytt, fordeler med det nye utseendet og om endringene kan ha betydning for din bedrift.



Luftigere, mer app-liknende design


Det første mange legger merke til er at utseendet er endret. Borte er de harde linjene og tydelige boksene, og inn har det kommet mykere former og “mer luft”. Fargene i det nye designet virker også å være dempet sammenliknet med det gamle, noe som bidrar ytterligere til å gjøre det nye designet mykere/enklere enn det gamle.

Utseendet på skrivebordsversjonen har blitt mer likt det man finner i Messenger og i app-versjonen, og med de nye endringene har kanskje skrivebordsversjonen beveget seg mer mot et app-liknende utseende.  Om dette er en trend eller har med brukervennlighet kan sikkert diskuteres, men nye Facebook virker hvert fall mer oversiktlig.)



Nattmodus


Nye Facebook gir deg muligheten til å skru på nattmodus, noe som gjør bakgrunnen sort i stedet for hvit. Dette skal gjøre det mer behagelig for øynene å scrolle seg inn i de sene nattetimer.

Å sette på nattmodus er også relativt enkelt! Det eneste du må gjøre er å trykke på pilen øverst til høyre (den til høyre for varselbjella) og så kan du enkelt skru av og på nattmodus.



Hva er bra?


Fordi Facebook-siden nå inneholder mer luft kan den også virke enklere og mer oversiktlig enn den tidligere utgaven. Dette kan blant annet ha betydning for hvor enkelt man opplever at det er å navigere på siden, og det nye utseende kan derfor oppleves mer brukervennlig. Samtidig forutsetter jo dette at man vender seg til det nye utseendet og lærer seg å navigere ut ifra det. 

Dersom man er en flittig bruker av historier og grupper vil dette også være positivt ettersom nye Facebook fokuserer mer på dette.


Hvordan påvirker "nye Facebook" din bedrift?


At “nye Facebook” legger mer vekt på historier og grupper kan være positivt for bedriften din dersom dere kommuniserer med kunder via Facebook (eller bruker Facebook i forbindelse med bedriftsarrangementer). Benytter dere for eksempel historien på Facebook til å ta kunden med inn i deres arbeidshverdag? I så fall kan det nå bli enklere for kundene å få med seg det som legges ut.

Trenger du bistand med sosiale medier?

Vi i Netspire svarer gjerne på de spørsmål du har om sosiale medier. Ta kontakt med oss i dag for en uformell prat.

To ansatte står foran to PC-skjermer og diskuterer.