Hopp til hovedinnhold

5 gode grunner til å opprette en bedriftsprofil på Google

Publisert
En mobil blir holdt opp og viser frem Google søkefelt.

Vi har tidligere skrevet en artikkel om hva Google min bedrift er, hvor du finner en rask innføring i dette. 


Er du ute etter en oversikt over fordelene ved Google min bedrift er dette artikkelen for deg. Her har vi samlet 5 gode grunner til hvorfor Google min bedrift kan være lønnsomt for nettopp din bedrift.


 

1. Den gjør din bedrift synlig i kart og gjennom Google-søk


Gjennom å kunne finne informasjon om bedriften i et Google-søk eller Google Maps vil kunden enklere kunne velge din bedrift. Dette er blant annet viktig for lokale bedrifter som ønsker å gjøre det enklere for kunden å finne frem til deres lokaler eller som ønsker å øke sannsynligheten for å bli valgt. For eksempel kan Google min bedrift sørge for at din bedrift kommer opp som et alternativ blant kaféer i nærheten av den potensielle kunden.



2. Gir kundene nyttig informasjon om din bedrift


Å forenkle informasjonsinnhentingen for kunden kan ofte være svært gunstig. Det anbefales at du inkluderer informasjon som hva din bedrift tilbyr, åpningstider, kontaktinformasjon og adresse. Kunden vil få et raskt innblikk i hva din bedrift tilbyr, noe mange setter pris på i en ellers travel hverdag. Har din bedrift en egen nettside vil det også være en fordel at lenke til nettsiden legges ut på profilen. 

At kontaktinformasjon som telefonnummer, adresse og nettside dukker opp når kunden søker på din bedrift gjør den også mer tilgjengelig. Kunden slipper å lete seg frem til nødvendig informasjon, og kan enklere ta kontakt direkte. Enklere for deg og enklere for kunden.



3. Kunden får oppdatert informasjon


Ved at din bedrift selv råder over informasjonen som dukker opp i et Google-søk eller i Google Maps kan du også sørge for at informasjonen er oppdatert. Dette gjelder spesielt kontaktinformasjon og åpningstider, da denne informasjonen er viktig for å bli valgt. Sørg for at åpningstidene til en hver tid stemmer, for å unngå misnøye hos kunden. Er nødvendig informasjon oppdatert og tilgjengelig er du ett steg nærmere fornøyde kunder.




4. Gir mulighet for vurdering og dialog


På bedriftens profil har man mulighet til å vurdere både det man har kjøpt og opplevelsen knyttet til kjøpet. Disse tilbakemeldingene kan være verdifulle både for bedriften selv og for potensielle kunder. Har din bedrift uvanlig god service eller selger du nærområdets beste kaffe? Tilbakemeldinger på dette kan bidra til å bygge opp under bedriftens attraktivitet og rykte. Det er også viktig at bedriften selv bidrar ved å svare på både positive og negative kommentarer, og at man svarer regelmessig. På den måten kan man skape en dialog mellom bedriften og kundene, og innhente verdifull informasjon.


5. Google min bedrift-konto er gratis


Det er gratis å opprette en bedriftskonto. Vi har laget en veiledning som tar deg gjennom hvert enkelt steg på veien mot en bedriftskonto. Registrer og bekreft identiteten din hos Google for å komme i gang med Google min bedrift.