Hopp til hovedinnhold

Hvorfor bruker bedrifter tid og ressurser på å produsere innhold?

Publisert
Nærbilde av en notatbok hvor det er skrevet tekst i, med en penn liggende oppå notatboka.

Hvorfor er det hensiktsmessig for bedrifter å produsere innhold?


Lurer du på hvorfor mange bedrifter bruker tid og ressurser på å produsere innhold? Når bedrifter skaper og publiserer innhold kan det jo i noen tilfeller se ut som de “gir bort” informasjon de ellers kunne tatt betalt for, men er det egentlig det som er tilfellet?

Her gir vi deg en oversikt over gode grunner til hvorfor det kan lønne seg for bedrifter å produsere innhold.



Skape tillit


For oss i Netspire er det viktig at kunder og potensielle kunder får en forståelse av hva vi tilbyr, slik at de har et bedre grunnlag for å vurdere om de trenger vår hjelp. En del av hensikten ved å produsere innhold kan derfor ofte være at kunden skal få et innblikk i hva man jobber med. På den måten skaper man tillit mellom bedriften og kunden, fordi kunden i større grad vet hva den får.




Synlighet og søkemotoroptimalisering (SEO) 


For bedriften selv er innhold også en viktig del av det å gjøre seg mer synlig.  Gjennom å produsere og publisere innhold kan man øke bedriftens synlighet, noe som igjen vil være positivt for bedriften. Det finnes mye informasjon om hvordan man kan skrive innhold med fokus på SEO, eller søkemotoroptimalisering, og vi har tidligere laget en artikkel Søkemotoroptimalisering (SEO) i praksis. 

Hovedprinsippet bak SEO er nettopp at man publiserer innhold på sin egen nettside som igjen gjør nettsiden mer synlig i søkemotoren. Du kan lese mer om Hvordan skrive en artikkel med fokus på søkemotoroptimalisering, og lære mer om fordeler av det. Du kan også ta kontakt med oss i Netspire om du tenker at dette er noe bedriften din kan trenge hjelp med, så hjelper vi deg gjerne.


Verdifull informasjon


Dersom man har tid og ressurser til å analysere resultater fra innholdet man publiserer kan det gi viktig informasjon om eksisterende og potensielle kunder. Hva slags innhold er det som får flest lesere? Er publiseringstidspunkt relevant, og hvordan er fordelingen i sosiale medier? Når man vet hva man skal se etter og hvordan man skal tolke informasjonen kan det å publisere innhold gi bedriften mye nyttig informasjon. Dette kan blant annet ha betydning for videre produksjon og publisering av innhold, og gjør at din bedrift i større grad kan tilpasse seg eksisterende og potensielle kunder.


Engasjere og bli engasjert


Gjennom å produsere innhold og gi kunden et innblikk i hva man jobber med, gir man også kunden mulighet til å i større grad engasjere seg i bedriften. Publiserer din bedrift innhold i sosiale medier? Gjennom at kunden kan reagere på innholdet i form av for eksempel likerklikk på Facebook bidrar man til å engasjere dem i bedriften, noe som igjen kan være en viktig del av relasjonsbyggingen. Kunden får ta del i det som skjer i bedriften og gi tilbakemelding, noe som kan være viktig for begge parter.