Optimaliser din bedriftsprofil på Facebook

_Netspire -Optimaliser linkedin_fb for bedrifter.png
Publisert på
  • Del:

Ipsos Norge deler hvert kvartal tall om nordmenns digitale vaner. I Ipsos SoMe-tracker Q3'20 rapporten, opplyser de at antallet aktive Facebook-brukere i Norge hele 3,57 millioner. Ikke rart mange bedrifter velger å opprette en bedriftsprofil på Facebook.


Facebook en fin måte å nå ut til både eksisterende og potensielle kunder på, og vi vil gi deg noen tips til hvordan du og din bedrift kan få mest mulig ut av denne plattformen.

Tilpass logo og banner

Før vi snakker om tilpasning av logo og banner er det viktig å nevne hvorfor bilder er viktig. Bildene du bruker i banner- og logofeltet har blant annet betydning for hvor lett det er å kjenne igjen bedriften for de som besøker siden. Banner og logo er jo noe av det første man ser, og at det kommer tydelig frem at det er din bedrift som har denne siden er derfor av betydning.


Som med LinkedIn-profilen er det viktig at man gjør de nødvendige tilpasningene for logo og banner. Det vi mener med tilpasning er at bildet/bildene dere legger til på Facebook-siden deres er tilpasset de standardmålene som gjelder for Facebook. Er du usikker på hvilke mål det er snakk om kan du lese mer om det her: Størrelsesguide for bilder i sosiale medier. (Vi oppdaterer guiden ved endring av standardmål).


At bildene er tilpasset har blant annet betydning for hvilket inntrykk man får av bedriftssiden, for det kan fort se mindre profesjonelt ut hvis bildene ikke passer ordentlig. I tillegg kan det å ikke gjøre nødvendige tilpasninger føre til at viktige elementer som logo blir borte eller utydelige.


Eksempelet er hentet fra Netspires Facebook-side. Vi har hatt fokus på å gjøre logoen synlig, at man raskt skal kjenne oss igjen, samt at man enkelt skal få en idé om hva vi jobber med. Derfor har vi blant annet brukt de samme fargene og illustrasjonene som vi bruker på nettsiden vår, og passet på at banneren og logoen ikke “ødelegger” for hverandre. For at bildene skal være så skarpe som mulig har vi fulgt bildestørrelsene til Facebook.



Les også: Hvorfor bruker bedrifter tid og ressurser på å produsere innhold


Bruk mulighetene Facebook tilbyr

Facebook tilbyr en rekke muligheter for deg og din bedrift, og disse kan det lønne seg å benytte.


Enkelt å ta kontakt

Bedriftens Facebook-side er en ypperlig måte for eksisterende og potensielle kunder å komme i kontakt med bedriften din på, for her finnes mange muligheter til å gi kunden all nødvendig kontaktinformasjon. Legg til rette for at det er enkelt å ta kontakt med bedriften din, blant annet gjennom å sørge for at “kontakt oss”-funksjonen er tilgjengelig, og ved å ha annen nødvendig kontaktinformasjon lett synlig på siden.


Viktig kontaktinformasjon kan være:

  • Adresse

  • Telefonnummer

  • Link til nettside

  • Mailadresse


I tillegg kommer chat-funksjonen, hvor dere kan snakke direkte med kunden gjennom Messenger.




Er din bedrift på LinkedIn? Vi har også skrevet en artikkel om Optimalisering av LinkedIn-profil for bedrift.


“Om” - hva må man vite om bedriften din? 

Måten Facebook-siden er designet på gjør det også enkelt å finne ut annen nødvendig og relevant informasjon. Selv om logo og banner kan si noe om hva din bedrift tilbyr, er en beskrivende “Om”-tekst svært nyttig. Teksten trenger ikke nødvendigvis være så lang, men pass på at du får med den informasjonen potensielle kunder trenger å vite.


Du har sikkert noen tanker om hvilken informasjon som er relevant om din bedrift, men om du trenger inspirasjon har du et eksempel fra Netspires Facebook-side her:



Skap engasjement

Gjennom “Like”- og “Følge”-knapper kan Facebook-brukere holde seg oppdatert på det din bedrift legger ut av innhold. Vi anbefaler at bedriften din benytter denne muligheten til å gi følgerne informasjon som tilbud, spennende nyheter, oppdateringer og annen relevant informasjon. Har bedriften et godt tilbud for kunder i nærområdet? Eller har du nettopp ferdigstilt et prosjekt som kan si noe om din kompetanse? Fortell gjerne om det via Facebooksiden!

 


Les også: Begynner tips for Facebook for bedrifter 


Vi hjelper deg med å ANALYSERE DATENE

Det er ingen tvil om at Facebook byr på mange muligheter, men det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal benytte seg av alle sammen. Derfor har  vi tidligere skrevet en artikkel som forklarer noen av begrepene som ofte dukker opp i forbindelse med sosiale medier. Vi i Netspire kan også hjelpe om du trenger det - bare ta kontakt med oss via kontaktknappen nederst på siden.



Er tiden inne for en liten oppdatering av bedriftssiden din på Facebook? Send mail til hei@netspire.no