Hopp til hovedinnhold

Slik tolker du data fra sosiale medier

Publisert
En mobil som viser innsikt i data.

Mange syns det er relativt enkelt å legge ut innhold i sosiale medier, og som bedrift kan det være fint å gi andre innblikk i hva dere jobber med og hvem dere er. Kanskje har dere også lagt ut et innlegg med et veldig godt tilbud dere håper folk vil benytte seg av. Så kommer utfordringen: Hva betyr egentlig informasjonen dere får tilbake fra Facebook, LinkedIn, Instagram eller andre sosiale medier? Er flest mulig likerklikk definisjonen på en vellykket kampanje? Og hva sier rekkevidde oss?


I denne artikkelen håper vi å gjøre det litt klarere for deg hva som ligger i de ulike begrepene, så du enklere kan tolke data knyttet til din bedrifts tilstedeværelse i sosiale medier.




Visninger


Antall visninger forteller deg hvor mange ganger innholdet ditt har blitt vist, for eksempel hvor mange ganger noen har spilt av en film du har lagt ut. Antall visninger er ikke det samme som hvor mange personer som har sett innholdet, for én person kan ha sett innholdet flere ganger og flere kan ha sett det sammen. Samtidig kan antall visninger gi en indikasjon på hvor mange som har sett det, og det kan derfor være verdt å merke seg antall visninger.




Engasjement


Har innholdet deres fått likerklikk (eller andre reaksjoner), kommentarer og/eller blitt delt av andre? Dette er med på å si noe om engasjementet rundt innholdet dere har publisert. Samtidig må man være oppmerksom på hva slags type engasjement man er ute etter, for det kan være lett å tenke at mange likerklikk er det samme som stort engasjement.


Dersom noen har klikket på en lenke koblet til innlegget ditt, vil dette også regnes som en del av innleggets engasjement. Engasjementet kan derfor være høyere enn det man får inntrykk av ved første øyekast, og kanskje var det nettopp lenkeklikk dere var ute etter?



Rekkevidde


Dette sier noe om hvor mange personer innholdet ditt har nådd ut til, og dermed hvor mange som har fått opp innlegget ditt i nyhetsstrømmen sin. Hvor mange bedriften din når ut til med innlegget avhenger av flere faktorer. Blant annet vil annonsering kunne bidra til at dere når ut til flere, og dette er noe av det vi i Netspire hjelper små og mellomstore bedrifter med.


At enkeltpersoner deler, liker eller kommenterer innlegg vil også bidra til å øke rekkevidden. De ansatte i bedriften din kan derfor spille en viktig rolle i at bedriftens innhold når ut til flest mulig gjennom sitt engasjement. Men… Selv om det jo kan være stas at mange ser det man publiserer må man ha i bakhodet hvem man faktisk ønsker å nå ut til. Har du publisert en kampanje som skal nå ut til små bedrifter i nærområdet er det ikke sikkert stor rekkevidde er det du er på jakt etter.



Følgere


Ved å følge en bedrift viser man at man ønsker å holde seg oppdatert på innhold bedriften publiserer. Både på LinkedIn, Facebook og Instagram vil det å følge en bedrift eller en side innebære at man får opp innhold fra denne avsenderen i nyhetsstrømmen sin. Samtidig er det ikke gitt at følgerne får opp alt innholdet bedriften din publiserer. Hva følgerne deres ser avhenger nemlig av innholdet. Det kan derfor være lurt å se på hvor mange som faktisk har sett innlegget, altså reell rekkevidde, for å få et mer nøyaktig tall på hvor mange som ser innholdet dere legger ut.

Men hva er forskjellen på det å følge en Facebook-side og det å like den?

Ved å like en Facebook-side begynner man også automatisk å følge den, og man vil derfor få opp innhold i nyhetsstrømmen også ved å like en side. Man kan likevel velge å ikke følge, kun like en side. De som liker en side kan også i større grad knyttes opp mot denne siden, ved at navn og profilbilde vises. Dermed vil man kunne se om noen i sitt personlige nettverk allerede liker siden, og hvem det i så fall er. Dette er ikke tilfellet dersom man kun følger en side, da det kun står antall følgere.

Ved at noen liker siden til din bedrift vil de dermed i større grad kunne knyttes til bedriften din, fordi man i større grad ser hvem de er. De blir på en måte litt som en synlig tilhengerskare.


Helt til slutt, et lite Netspire-tips...


Det er viktig å huske på at om tallene er bra eller dårlig avhenger av hvilke mål bedriften din har. At man har klare mål og tanker knyttet til sosiale medier vil derfor være et viktig utgangspunkt.

Trenger du hjelp med sosiale medier?

Har du spørsmål eller utfordringer knyttet til sosiale medier for bedrift kan du alltids ta kontakt med oss i Netspire.
To ansatte sitter ved siden av hverandre ved et bord og smiler.