Markedsførings-trender for 2021

Netspire-Markedsføringstrender-2021 (1).png
Publisert på
  • Del:

Som digitalbyrå er det viktig at vi holder oss oppdatert på hvilke trender som rører seg på markedsføringsfronten, både for vår egen del og for å tilføre mest mulig verdi til våre kunder. Her gir vi deg et innblikk i noen av markedsføringstrendene for 2021, og tips til hvordan man kan bli enda bedre på markedsføring gjennom å følge dem!


Brukeropplevelse

Reflekterer du noen gang over hvordan nettsidene du benytter fungerer? Om det er enkelt å navigere på siden, om alle linker og knapper fungerer og om innhold lastes raskt? Og fungerer det like godt både på mobil og desktop?

Gode brukeropplevelser vil være et svært viktig fokus for markedsføring i 2021. Vi har laget en liste over hva det kan være lurt å tenke på for å sikre en best mulig brukeropplevelse.

LASTETID

Tiden da vi syns det var helt greit at det å laste innholdet på en nettside tok like lang tid som å smøre seg en brødskive er nok over, og mange av oss forventer nå at innhold på nett lastes umiddelbart. Og ikke minst at alt fungerer som det skal.

Kvalitetsinnhold, som for eksempel gode bilder og videoer er viktig på bedriftens nettside og i andre digitale kanaler. Samtidig setter dette også større krav til plattformen. Sørg derfor for at du gjør det som trengs for at innholdet ikke gjør siden din tregere.

HVA PÅVIRKER LASTETID?

  • Bildestørrelse og -format (bruk nyere formater som JPEG 2000, JPEG XR og WebP)
  • Størrelse på video
  • For lang javascript-kode


Call to action (CTA)

Vi har tidligere skrevet en artikkel om CTA, hva det er og hvorfor det er viktig, så les gjerne den om du ønsker litt mer informasjon om dette. Her finner du også 10 gode eksempler på CTA.


Så, hva har CTA å si for brukeropplevelsen? En god CTA kan blant annet gjøre det lettere for brukerne å finne frem til informasjonen de er ute etter. Målet er at de som besøker nettsiden din eller andre digitale kanaler skal finne frem til nødvendig informasjon raskt og enkelt. Dette bidrar til en bedre brukeropplevelse.

For at det skal bli så enkelt som mulig å kontakte oss i Netspire via nettsiden har vi for eksempel plassert en "kontakt oss"- knapp lett synlig og tilgjengelig på forsiden. Dermed trenger man ikke lete dersom målet med besøket er å kontakte oss.


Trenger du hjelp med CTA? Trykk her


Fiks det grunnleggende

Bruk gjerne følgende sjekkliste for å sørge for at det grunnleggende er på plass:

  • Bildevisning på mobil fungerer
  • Kontaktskjema sender til riktig mail
  • Siden din har SSL-sertifikat
  • Alle linker fungerer både på desktop og mobil
  • All kontaktinformasjon stemmer (inkludert åpningstider om det er relevant)


Kontaktinformasjon

Som nevnt over er riktig kontaktinformasjon helt grunnleggende å ha på plass, og informasjonen skal være enkel å finne. Det er også viktig å merke seg at ikke alle ønsker å ta kontakt via knapper og kontaktskjema, så sørg for tilgjengelig kontaktinformasjon tilpasset ulike brukere. Selv har vi valgt å løse dette ved å ha nødvendig informasjon nederst på hver landingsside, i tillegg til en egen side med adresse, telefonnummer og e-postadresse.


Informasjonskapsler (cookies) fases ut

Personinformasjon er en verdifull valuta i det moderne samfunnet. For å beskytte personvernet til den enkelte trådte GDPR forordningen i kraft i 2018. Nå gjør flere nettlesere grep for å unngå at en tredjepart samler inn data om brukerne. Med andre ord vil bruken av cookies, eller informasjonskapsler, fases ut. Faktisk har flere nettlesere allerede faset ut bruken av tredjeparts-cookies.

Hvordan påvirker dette digital markedsføring? Vi mener at det vil ha to hovedkonsekvenser:

  1. Google (som eier nettleseren Chrome) vil frata leverandører av tredjeparts-cookies makt
  2. Kvalitetsinnhold blir enda viktigere


Google har hintet om at Google Privacy Sandbox skal erstatte tredjeparts-cookies. Med Privacy Sandbox vil det fremdeles være mulig å vise relevante annonser til brukerne. Men denne dataen vil i stedet være anonymt aggregert, og det aller meste vil bli lagret lokalt på brukerenheten og ikke på serverne til en tredjepart. (Kilde)

Usikker på hvilke regler som gjelder for innsamling av data? Les vår artikkel om GDPR - Hva er GDPR og hva betyr det for din bedrift? Vi gir også rådgivning til bedrifter som ønsker å sikre personvernarbeidet. Ta kontakt på hei@netspire.no.


"Handle lokalt"-patriotisme

I 2020 var det mange som fremhevet viktigheten av å støtte lokale bedrifter og handle lokalt. Selv ledet vi et prosjekt med fokus på lokal handel og lokalt næringsliv i vår hjemkommune Nittedal, som du kan lese mer om her.


Fokuset på lokal næring fortsetter, og vi ser at 2021 vil være preget av at flere ser seg rundt etter løsninger i lokalmiljøet. Selv om det ofte snakkes om forbrukermarkedet, gjelder dette også for B2B. Flere bedrifter får øynene opp for hvilke bedrifter og tilbud som finnes i deres lokalsamfunn, noe som igjen bidrar til at flere bedrifter handler av hverandre.


Som markedsføringstrend vil det lokale fokuset blant annet kunne ha betydning for hvilke forbrukere og bedrifter din bedrift sikter seg inn på. De fleste bedrifter har allerede en definert målgruppe og har tenkt gjennom hvem de ønsker å nå ut til. Med bakgrunn i økt oppmerksomhet på lokale tilbud kan det likevel være man har litt å hente på å tenke gjennom dette en ekstra gang. Kan din bedrift for eksempel i større grad rette seg mot andre bedrifter i lokalsamfunnet? Og er det deler av din bedrifts kompetanse som vil være ekstra nyttig for bedrifter og forbrukere der du holder til?

Lokalt fokus omhandler flere områder enn å benytte den lokale matbutikken, så tenk gjennom hvilken betydning denne trenden har for din bedrift.


Merkevareidentitet

Det er mange der ute som kjemper om forbrukerens oppmerksomhet, og det er ikke alltid like lett å skille alle de ulike aktørene fra hverandre.

Man ser derfor at en tydelig merkevareidentitet blir stadig viktigere, også i 2021. Merkevaremarkører på bilder og grafisk identitet er eksempler på hvordan din bedrift kan bygge en tydeligere merkevareidentitet, og bidra til å gjøre bedriften enda mer unik og eklere å kjenne igjen.

Hvordan bygger vi merkevareidentitet i Netspire digitalbyrå?

  • Tar egne bilder til bruk på nettside, i sosiale medier og i andre relevante kanaler
  • Har en fast fargepalett som går igjen i arbeidet vårt
  • Er bevisste og konsekvente i utforming av innhold på nettside og i sosiale medier

Bærekraft - handling fremfor ord

At ordet bærekraft nevnes i en bisetning på nettsiden holder ikke - her kreves handling! En bærekraftig forretningsmodell kan gagne bedriften din på flere måter, og det gjelder å finne gode løsninger både for miljøet, samfunnet og bedriften.

For noen bedrifter kan en del av løsningen ligge i det å ta et tydelig standpunkt i valg av leverandører. Dette kan for eksempel være at bedriften aktivt velger leverandører som jobber for å redusere utslipp eller har en klar ambisjon knyttet til bærekraft. Her kan det være mye å hente. Å velge lokalt kan også være en viktig del av bedriftens bærekraftsstrategi. Har bedriften din leverandører i lokalsamfunnet som sørger for mindre behov for transport og dermed mindre forurensning? Bevisste valg knyttet til dette er noe av det man vil se mer av i 2021!


Er 2021 året din bedrift skal satse litt ekstra på markedsføring? Kontakt oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg på hei@netspire.no