Hopp til hovedinnhold

Hva er verdien av en god identitet?

Publisert
Bilde av en PC-skjerm som viser til farger og viktige komponenter i en visuell identitet.

Hva er verdien av en god visuell identitet?


Visuell identitet er påvirkning gjennom bruk av grafisk design. Grafisk design finner man i nettsider, på produktemballasje og i ulike former for reklame. Til og med personlige ting som visittkort og dokumenter har en visuell identitet. En merkevare kan oppsummeres som hva folk tenker om deg, ditt firma, produktet eller tjenesten du tilbyr. Visuell identitet er utformingen av alle elementer og produkter. Alt fra hvordan logo er utformet til fontbruk og fargevalg er inkludert i en visuell identitet.

 

Sterke visuelle utrykk er ofte overbevisende. De aller fleste av oss bruker visuelt utrykk som en av mange faktorer når vi gjør kjøpsbeslutninger. Det er også viktig at den visuelle identiteten til en bedrift eller organisasjon er tett koblet med både verdigrunnlag og den generelle strategien til bedriften eller organisasjonen. Identiteten skal stå for det samme som selskapet, og bidra til å skape en helhet.

Innovasjon og nyskapning er viktigere enn noen gang for bedrifter og organisasjoner. I et samfunn med mange internasjonale aktører og konkurrenter er det viktig å vise sin særegenhet. En virksomhets uttrykk og visuelle identitet kan gi fordeler, som blant annet å styrke eksisterende kundeforhold eller skaffe nye kunder. I dag er dette blant de mest brukte virkemidlene for å skape et effektivt og varig konkurransefortrinn i markedet.


 

Logo


I tillegg til navnet er det logoen som er det tydeligste symbolet på selskapet. Logoens oppgave er å øke attraktiviteten og konkurranseevnen til et selskap, samt gjøre det lett å identifisere. En logo gjør merkevaren din identifiserbar ved å bruke et bestemt symbol, typografi eller en kombinasjon av disse. De mest effektive logene er gjerne de som er relativt enkle, og er noe folk kan kjenne igjen og huske. Hver og en av elementene i logoen din bidrar til merkevaren. Alt fra fontvalg, farger og symboler.


 

Fargevalg


Farger brukes til å få frem ulike følelser og uttrykk. De får deg til å raskere gjenkjenne ulike merkevarer. Et eksempel på dette er rødfargen Coca-Cola bruker eller grønnfargen til Kiwi. Hjernen leser farger etter at den har registrert en form eller et symbol, og dette skjer alltid før den leser innholdet. Når man skal velge en farge for en ny identitet er det viktig å ha forståelse for fargelære, og ha et indre bilde av hvordan en merkevare oppfattes og hvordan den skal differensieres fra andre merkevarer.


Typografi


Fonter er et kjerneelement i en effektivt visuell identitet. Det å bruke tekst er et av de viktigste elementene av en visuell identitet. Alt du trenger er en endring av font, og uttrykket til merkevaren din endres på en enkel måte. De fleste merkevarene benytter kun to til tre fonter, som ofte er inspirert av logoutseende.


Grafiske elementer og bilder


Grafiske elementer og mønster er gjerne en del av den visuelle identiteten til et selskap eller et produkt. Disse er med på å støtte oppunder identiteten og bidra til å gjøre det mer gjenkjennelig. Det samme gjelder bildevalg. Man kan gjerne ha en egen bildestil, som er med på å styrke og reflektere utrykket og verdiene til selskapet eller produktene.


Hvordan kan en visuell identitet bidra til økt inntekt?


Med en gjennomført, sterk og troverdig visuell identitet vil din bedrift bli gjenkjennelig. Identiteten skal vekke nysgjerrigheten og bringe et budskap ut til mottakeren. Har du en nyoppstartet bedrift, et nytt produkt eller et ønske om å rebrande din bedrift? Hvorfor skal dine kunder velge deg fremfor dine konkurrenter?

 

I dag er det et hav av tjenester og produkter, og da er det definitiv avgjørende at du skiller deg ut. Det første kundene møter er identiteten, ditt ansikt utad. Identiteten blir tatt opp til vurdering i løpet av få sekunder, og det er derfor viktig at din identitet formidler merkevaren og budskapet på en tydelig og god måte.