Betydningen av en brukervennlig nettside

Forsidebilder - netspire (2).png
Publisert på
  • Del:

Hva er brukervennlighet og hvorfor er det viktig på nettsider?

Brukervennlighet handler om hvor godt en bruker i en spesifikk kontekst kan benytte et produkt eller design, for å oppnå et mål effektivt og tilfredstillende. Rett og slett at et produkt eller design er enkelt å ta i bruk, uten at bruker møter på hindringer eller utfordringer ved bruk av det.

Du har helt sikkert møtt på en nettside hvor du ikke forstår hvor du skal trykke for å navigere deg, eller du møter på alt for mye informasjon og innhold på en gang – og dermed kan nettsiden føles uoversiktlig. Dette kaller man for dårlig brukervennlighet, og er noe man ønsker å unngå ved utvikling av nettsider. God brukervennlighet på sin side bidrar til å skape et godt inntrykk hos kunder/brukere, og er viktig dersom du ønsker at de skal velge nettopp din bedrift. Ved for mange frustrasjoner eller hindringer ved bruk av en nettside, kan brukeren bli lei og gi opp og heller velge et annet alternativ.

Eksempel på tjenester med god brukervennlighet:

  • Vipps
  • Sparebank1 Mobilbank
  • Fiken

 

Hvordan bør man gå frem for å sikre god brukervennlighet?

Nettsider i dagens samfunn er mer komplekse og har behov for å være effektive, noe som gjør brukervennlighet veldig viktig. God brukervennlighet kan øke sjansene for suksess. Ikke nok med det – det kan også øke salget og inntektene for virksomheten din! Dette er noe vi i Netspire digitalbyrå brenner for, og er et stort fokus for oss når vi hjelper deg med å lage en ny nettside. Men hvordan skal man egentlig gå frem for å sikre god brukervennlighet?

Det er flere hensyn som må tas ved utvikling av en nettside. Her tar vi for oss noen av de viktigste punktene vi fokuserer på ved brukervennlige nettsider:

Optimalisering av nettsiden for andre plattformer

I dagens samfunn blir det mer og mer normalt å benytte plattformer som mobil og nettbrett til å bruke nettsider. Derfor er det viktig at innhold i nettsider blir optimalisert, eller tilpasset ulike størrelser. For eksempel om du åpner en nettside på mobil bør innholdet tilpasse seg mobilstørrelsen. Det vil si at enkelte elementer som plasseres ved siden av hverandre på datamaskinen, bør plasseres under hverandre ved mobil eller bli mindre i størrelsen. Dette er for at bruker alltid skal ha tilgang på informasjon på en god måte uansett hvilken plattform de bruker.

Tilgjengelighet for alle

Universell utforming er viktig for at alle skal få mulighet til å benytte nettsiden uansett funksjonsevne. Det er ulike krav som en nettside må oppfylle ifølge Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger (Lovdata). Blant annet er det viktig at kontrastforholdet mellom tekst og bakgrunn er godt nok, slik at det er lett å lese informasjonen på nettsiden.

Effektiv og enkel navigasjon

Når bruker skal benytte en nettside er det viktig at det er lett å navigere seg rundt. For å sikre enkel navigasjon, bør man følge konvensjoner når nettsiden blir designet. Dette er et sett av regler som bygger på kunnskap en bruker har ved nettsider, som gjør at man enkelt kan benytte nye nettsider fordi bruker kjenner igjen hvordan en standard nettside fungerer. For eksempel kan det være at man har navigasjon i toppen av nettsiden, og at logo bør plasseres i venstre hjørne og vil ta deg til forsiden om du trykker på den.

For å sikre at en nettside er brukervennlig kan brukertester være nyttig. Det vil si at man får tak i brukere som tester om nettsiden er forståelig og enkel å benytte. For eksempel gir man en bruker en oppgave de skal gjennomføre for å teste nettsiden. Dersom bruker støter på hindringer eller usikkerhet, er det nødvendig å gjøre endringer på designet som er mer forståelig.

Hvordan kan vi hjelpe deg med en brukervennlig og attraktiv nettside?

Det er viktig at en nettside er brukervennlig, men også at den reflekterer din bedrifts merkevare og identitet. Når vi i Netspire skal utvikle en nettside for en bedrift, starter vi med å gjennomføre en kreativ prosess sammen med deg og dine kollegaer. Dette gjør at vi blir godt kjent med bedriften og deres ønsker. Deretter skisserer vi ned forslag til design for nettsiden, før vi sender den til vårt team som utvikler nettsiden ferdig. Du som kunde vil derfor bli tatt med på hele prosessen, og har mulighet til å komme med tilbakemeldinger til nettsidens design. I tillegg kan vi også bidra med å forme tekstinnhold til nettsiden, om det er ønskelig. Brukervennligheten og å fremme bedriftens merkevare er noe vi hjelper deg med ved utvikling av nettsiden. Sammen kan vi sikre et godt resultat ved at du deler din kunnskap om bedriften, og vi bidrar med vår faglige kompetanse.

Vil du vite mer om hvordan Jorun kan hjelpe deg med å gjøre din nettside mer brukervennlig? 

Jeg heter Jorun, og jobber blant annet med å gjennomføre
 workshops og designe nettsider i Netspire. Ved design av nettsider er jeg svært opptatt av brukervennlighet, og hovedfokuset er at det skal være enkelt for den som besøker nettsiden å finne frem, i tillegg til å fremheve din bedrift og hva dere tilbyr. Gjennom ulike metoder ser jeg på hvordan eksisterende nettsider fungerer i dag og deretter hvordan de kan forbedres med fokus på både bruker og bedrift.

Ønsker du å vite mer om hvordan jeg kan hjelpe deg og din bedrift? Send en mail til hei@netspire.no, så hjelper jeg deg gjerne!