
Call-to action, forkortes CTA, og er et markedsføringsbegrep som beskriver en knapp eller en handling på en nettside. En CTA er en klikkbar knapp som leder til et tilbud på en landingsside. En CTA-knapp plasseres vanligvis på en nettside, på sosiale medier, eller i en e-post.
For eksempel kan en bedrift bruke egen nettside eller sosiale medie-kanaler til å oppfordre potensielle kunder til å trykke på kjøp knappen, lese mer eller abonnere på nyhetsbrev.
CTA er dermed starten på et potensielt kundeforhold som starter på en nettside eller andre digitale kanaler.
Årsaken til at man velger å ha en CTA er at man ønsker å generere kunder fra nettsiden. Ved å jobbe målrettet med CTA kan din bedrift fange opp potensielle kunder – gjerne tidlig i kjøpsprosessen.
Undersøkelser fra flere hold gir en tommelfingerregel om at:
Ved å fange interessen til potensielle kjøpere i en tidlig fase har du mulighet til å bli bedre kjent med kunden, og dermed levere et bedre produkt enn dersom du har lite eller ingen bakgrunnsinformasjon.
De aller fleste kan lage gode CTAer, det er ikke spesielt vanskelig – rent teknisk. Her er eksempler på hva som kan stå i en CTA:
Når besøkende klikker på en CTA, blir de ledet videre til en ny side. Her skal personen fylle ut kontaktperson, eller informasjon som er nødvendig for at du skal kunne ta kontakt, sette de opp på mottaker av nyhetsbrev, eller sende et tilbud. I dette øyeblikket blir fremmede besøkende konvertert til identifiserte leads.
Lykke til med å lage CTA-knapp!