Hopp til hovedinnhold

Hvordan gjøre nettsiden mer brukervennlig?

Publisert
En person skriver tekst på en bærebar datamaskin på et bord.


En enkel og ryddig nettside bidrar til økt brukervennlighet, og er et godt utgangspunkt for et positivt inntrykk. Nettsiden er gjerne det første stedet en bruker eller kunde blir kjent med bedriften din, og det tar bare noen få sekunder før brukerne finner ut om de ønsker å gå videre på siden din eller ikke. Med brukervennlighet i fokus kan du øke sannsynligheten for at brukeren finner frem på nettsiden - og dermed ønsker å ta kontakt.



Så, hvordan gjør man nettsiden mer brukervennlig - i praksis? Under tar vi for oss de mest grunnleggende elementene man må huske på for å få en brukervennlig nettside. Vi skriver blant annet om sidestruktur, rollen til en forside, og hvordan man kan hjelpe brukeren med å navigere på en nettside. Den korte oppsummeringen er: Gjør det enkelt, så er mye gjort. Les videre for gode tips og råd.


Forside = førsteinntrykk


Informasjonen du ønsker at brukeren eller kunden skal vite, bør komme frem på forsiden. Forsiden er ofte det første brukerne møter, og den skal raskt fortelle noe om hva slags nettside de er inne på. Virksomhetens merkevare bør komme tydelig frem, slik at brukeren får et godt innblikk i hvem dere er og hvilke tjenester dere tilbyr.

Vi anbefaler gjerne at forsiden forhåndsviser flere av sidene du kan finne på en nettside. Det er fordi forsiden gjerne er den siden brukeren er lengst på, og scroller seg mest gjennom. Usikker på hva det vil si? Et eksempel på en forside kan være at man starter med et stort forsidebilde, med tekst som beskriver kort hvilken nettside man er på. Deretter kan rekkefølgen videre være: Oversikt over tjenester dere tilbyr, informasjon om bedriften, et utsnitt av prosjekter dere har gjennomført og kontaktskjema eller kontaktinformasjon.

En kaffekopp og et nettbrett med skisser ligger på et bord.


Gi nettsiden en oversiktlig struktur


En ryddig og oversiktlig struktur på nettsiden, er avgjørende for at brukeren kan navigere seg rundt. Det skal være enkelt å finne frem til informasjonen man leter etter, og innholdet skal presenteres i logisk rekkefølge. Følg gjeldende standarder, blant annet for plassering av meny og logo. Det kan være gøy å finne på noe nytt, men for brukerne er det viktig at standardene følges. Det gjør det enklere å finne frem, og gjør nettsiden mer brukervennlig.

Presenterer informasjonen som er viktigst for brukeren å vite først. Bruk lister der det er relevant, så brukeren raskt får en oversikt over viktig informasjon. Samle informasjon det er naturlig å gruppere sammen, slik at man for eksempel finner alle aktuelle saker på samme sted.


For å gjøre navigeringen enklere, skal topp- og bunnmeny være inkludert på alle sider. Mer om det under.


Gjør det enkelt å navigere


Menyer gjør det enklere for brukeren å navigere seg gjennom nettsiden. Dette kan løses på flere måter, enten ved at du velger en topp-, side- eller hamburgermeny:

  • Toppmeny – dette er en meny på toppen av siden som viser de fleste eller alle sidene nettsiden inneholder.
  • Sidemeny – denne plasseres på høyre eller venstre siden av nettsiden
  • Hamburgermeny – dette er en meny som åpnes ved at du klikker på et ikon/tekst øverst i høyre hjørne av nettsiden.
  • Bunnmeny – bunnmenyen kan benyttes på flere måter, blant annet ved at den kun inneholder kort informasjon om bedrift og kontaktinformasjon. Den kan også brukes til å inkludere menyen på nettsiden, slik at brukeren både har topp- og bunnmenyen til å navigere seg rundt i.

Et lite tips… Vår anbefaling er å bruke toppmeny dersom nettsiden din ikke inneholder for mange sider, og deretter legge til nyttige lenker i en bunnmeny. Har du en større nettside som inneholder mange sider, bør du benytte en ryddig hamburgermeny og inkludere meny på siden i bunnmenyen.


Enkle budskap er lettere å forstå


Det er en fin balanse mellom å få sagt nok, og å ikke si for mye på en gang. En bruker er gjerne ikke lenger enn ett minutt av gangen på hver side. Du har med andre ord liten tid på å fange oppmerksomheten, og få sagt det du ønsker å si. Innholdet som presenteres må være enkelt å forstå, samtidig som du ikke gir brukeren for mye å sette seg inn i på en gang. For mye informasjon kan faktisk også redusere brukervennligheten.

Her er eksempler på noen kontrollspørsmål du kan stille, om du er usikker på hvilken informasjon du skal ha med:

  • Prioriter vi den informasjonen det er viktigst å få frem på nettsiden?
  • Hvilken informasjon er mest relevant for kunden å vite? Kommer denne tydelig frem?



Bruk beskrivende titler, god skriftstørrelse og ikke for lange avsnitt, slik at du alltid har med deg brukerne når de skal bli bedre kjent med bedriften din. Og husk: Du er eksperten på ditt fagfelt, ikke brukeren. Bruk et enkelt språk som gjør at alle som besøker nettsiden kan sette seg inn i det du prater om. Har du for eksempel faguttrykk på nettsiden, bør du også ta deg tid til å beskrive hva de betyr.


Så kan du alltids kontakte oss om du trenger tips og hjelp til en mer brukervennlig nettside.

Trenger du hjelp med å gjøre nettsiden din brukervennlig?

To ansatte ser på to PC-skjermer og diskuterer.