Hopp til hovedinnhold

Hva er Google Analytics og hvordan kan vi hjelpe din bedrift?

Publisert
En PC som viser analysetall fra en nettside.

Trenger du et analyseverktøy som kan gi innsikten du trenger for å gjøre nettsidene din bedre?

Her kan du lese mer om hva Google Analytics er, hvilke fordeler det har og hvordan det kan hjelpe din bedrift. Denne artikkelen er for deg som kun har grunnleggende kunnskap om Google Analytics.


Hva er Google Analytics?


Google Analytics er et analyseverktøy som gir informasjon om besøkende til nettsiden din. Dette inkluderer blant annet informasjon om hva de besøkende klikker på, hvilke undersider de besøker, veien de tar for å komme seg inn på siden, og mye mer. Du får med andre ord verdifull informasjon som kan bidra til å gjøre nettsiden din enda bedre. I tillegg gjør informasjonen det mulig å måle resultatet av markedsføringstiltakene bedriften din gjennomfører, for eksempel om en kampanje har ført til mer trafikk til en bestemt underside.

Verktøyet i seg selv er gratis, men det krever en del kunnskap for å skape verdi ut av informasjonen verktøyet gir deg. Informasjonen danner også et viktig grunnlag i arbeidet med strategi og rådgivning. For oss i Netspire digitalbyrå er det derfor viktig å sikre at våre ansatte har den kompetansen som trengs for at våre kunder skal sitte igjen med et best mulig resultat fra den jobben vi gjør.

Før man kan sette i gang med Google Analytics er det noen grunnleggende faktorer som må på plass. Dette inkluderer blant annet:

  • Google Analytics-konto
  • Legge til sporingskoden fra Google Analytics inn på nettsiden


Ønsker du å komme i gang med Google Analytics på egenhånd, kan du sjekke ut Googles egen fremgangsmåte - [GA4] Konfigurer Analytics for apper og/eller nettsteder.

Noen av fordelene ved Google Analytics:



  • Verktøyet er gratis
  • Gir verdifull innsikt
  • Danner et godt grunnlag for avgjørelser knyttet til markedsføring
  • Gjør det mulig å måle resultatet av markedsføringstiltak
  • Gi dypere innsikt i resultatene fra Google Ads. Gir deg blant annet informasjon om hvilken trafikk som er organisk og hvilken som kommer gjennom Google Ads.



Hvordan kan Google Analytics gi verdi til din bedrift?


For å drive trafikk til nettsiden din er det blant annet viktig å ha relevant innhold for målgruppen. Google Analytics kan gi deg informasjon om i hvilken grad de besøkende finner innholdet relevant eller ikke, gjennom fluktfrekvens. Har du for eksempel publisert en artikkel på nettsiden din med estimert lesetid på 4 minutter, men leserne forlater siden etter 30 sekunder? Dette kan si noe om artikkelens relevans for leseren. Her vil det være nyttig å spørre seg om det er målgruppen som leser innholdet eller om man kanskje ikke har truffet målgruppen.

Usikker på om bedriften din skal bruke tid og ressurser på å produsere innhold til nettsiden? Vi har tidligere skrevet en artikkel om hvorfor det kan være hensiktsmessig for bedrifter å produsere innhold.

Google Analytics viser deg også om de som besøker nettsiden din ser den på mobil eller desktop. Hvis de fleste besøker nettsiden din fra mobil er det svært viktig at nettsiden er mobiltilpasset. I tillegg er hvilken tid på døgnet brukerne besøker siden din viktig innsikt. For et B2B-firma bør hovedvekten av trafikken komme på dagtid.

Google Analytics gir deg med andre ord svært mye informasjon, og nøkkelen ligger i å kunne gjøre informasjonen om til verdifull innsikt. At Netspire digitalbyrå har kompetanse innen Google Analytics er derfor avgjørende for at våre kunder skal få mest mulig verdi ut av dataene.